Reisverslag dag 20 & 21 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jozien Groeneveld - WaarBenJij.nu Reisverslag dag 20 & 21 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jozien Groeneveld - WaarBenJij.nu

Reisverslag dag 20 & 21

Door: Jozien

Blijf op de hoogte en volg Jozien

14 November 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag 20 (13-11): Voor vandaag staat een bezoek aan het 'Tuol Sleng Genocide Museum' gepland.

Op 17-04-1975 heeft Pol Pot de macht gegrepen en in zijn idiotie gedacht, dat zijn regime uiteindelijk wel zou zegevieren. Binnen 3 dagen tijd heeft hij alle steden 'leeg' laten lopen en iedereen op het platteland in concentratiekampen aan het werk gezet, waar men vaak meer dan 12 uur per dag onafgebroken achter elkaar moest werken, zonder een fatsoenlijk maal. Iedereen, die men als 'gevaarlijk' beschouwde, werd zonder pardon uit de weg geruimd (in koele bloede vermoord), dit gebeurde o.a. op één van de vele 'killing fields'. Zijn regime heeft in totaal 3 jaar, 8 maanden en 20 dagen standgehouden, maar is toen gelukkig tot stoppen gebracht. In de tussentijd zijn er ongeveer 3 miljoen inwoners van Cambodja omgekomen ... stel je voor: 1 op de 4 inwoners!
Dit even als korte intro ... voor de complete verhandelingen verwijs ik jullie (inclusief mezelf, voor wanneer ik straks weer thuis ben) naar het wereld wijde web!

Tuol Sleng Genocide Museum: In dit voormalige schoolgebouw heeft het toenmalige regime onder Pol Pot (Rode Khmer) een zogeheten 'Security Prison' (S-21) ingericht, waar vele burgers heen zijn afgevoerd, vastgehouden, gemarteld en waar velen de dood hebben gevonden.

De gebouwen, die er nog staan, zijn nog in originele staat en weerspiegelen de omstandigheden, zoals ze destijds moeten zijn geweest. De kleine hokjes, waar men zich 'koest' moest houden, zonder enige vorm van comfort of hygiene, de martelkamers. Ook is er heel veel fotomateriaal te zien en de gezichten van de mensen, die je aankijken vanaf de immens grote borden, zouden zo aan het huidige straatbeeld onttrokken kunnen zijn ... holocaust revisited ... ondanks de warme temperatuur buiten, lopen de koude rillingen je over de rug ... wat een verschrikkingen hebben hier plaatsgevonden en waarom? Brrr ... bijzonder indrukwekkend kunnen we jullie zeggen!

Dag 21 (14-11): Vandaag een bezoek aan de 'Killing Fields' van Choeung Ek gebracht. Dit is de meest bekende van alle 'Killing Fields', maar er zijn er nog vele meer, verspreid over heel Cambodja. Met een audio kastje om en een koptelefoon op de oren, schuifelen we van nummertje naar nummertje, waar we in het Nederlands krijgen uitgelegd / toegelicht, hoe het destijds allemaal is verlopen en wat zich daar op de 'Killing Fields' heeft afgespeeld. De tour eindigt bij de gedenkstupa, waar stapels hoge botten en schedels nog eens visualiseren wat voor drama zich hier heeft afgespeeld ... andermaal om stil van te worden!

Op beide dagen hebben we aan het eind van de middag nog lekker een flink stuk door de stad gewandeld en gelukkig ook nog wat andere, meer luchtige taferelen aanschouwd ... ja ja, ook nog wat cultuur gesnoven ... o.a. het 'Royal Palace' bezocht ... 'The Silver Pagoda' is kennelijk tijdelijk ergens anders ondergebracht (staat ie misschien in de Efteling??) ... want wij konden m niet vinden, maar dat zal wsl wel aan ons liggen :)

Verder zijn hier legio aan restaurantjes en eetgelegenheden ... gisteravond bijv nog super lekker gegeten bij een Khmer restaurant (Arjan een red curry en ik een chicken amok ... mmm). Ook nog een paar gezellige meiden uit Nederland gesproken, Judith en Kim ... zo gaat dat, backpackers onderling :D

Verder ons programma voor komende week vastgelegd: morgenochtend reizen we per bus verder van Phnom Penh naar Ho Chi Minh, Vietnam ... zondagavond vliegen we dan weer door naar Da Lat, waar we 5 dagen met Dalat Easy Riders achterop de motor gaan rond touren door de Central Highlands, om in Hoi An te eindigen.

Of het lukt, om het reisblog tussendoor bij te houden, weet ik nog niet, maar anders volgt op een later moment de update alsnog!

Tot dan ... zon gewarmde groetjes van Jozien & Arjan

• 18 November 2014 - 09:32

Andre:

wat leuk om te lezen dat alles goed gaat.
    Et begint alweer te korten,dan ben ik benieuwd naar alle mooie verhalen.
    Volgend jaar maak ik deel uit van het verslag,op de wei in werchter. Ha ha.
    Nog heel veel plezier en avontuur gewenst.
    Groetjes andre.

Tags: Phnom Penh