Reisverslag dag 16 t/m 18 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jozien Groeneveld - WaarBenJij.nu Reisverslag dag 16 t/m 18 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jozien Groeneveld - WaarBenJij.nu

Reisverslag dag 16 t/m 18

Door: Jozien

Blijf op de hoogte en volg Jozien

12 November 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dag 16 (09-11) & dag 17 (10-11): Deze dagen hebben we het lekker rustig aan gedaan ... uitslapen, boekje lezen, muziekje luisteren, luieren aan het zwembad ... daar is vakantie natuurlijk ook (een beetje) voor bedoeld.

Eind van de middag is het dan - toevallig ook allebei de dagen ;-) - tijd om even de wijk waar we zitten in te lopen ... we zitten in Siem Reap Noord zogezegd en bevinden ons op loopafstand van o.a. Wat Kesararam, Ya Tep Shrine, Preah Ang Chek Shrine, het Angkor National Museum, de 'Royal Residence' en de 'Royal Independence Gardens' ... dat laatste is dan wel weer grappig / toevallig ... laat het op 09-11 nou toch toevallig Independence Day in Cambodja zijn (public holiday)!

Uiteraard schuwen wij een terrasje niet en al gauw staat er dan een koud pilsje en een koude cola voor ons op tafel. De eerste avond komen we er via de uitbater van guest house Rosy achter, dat alle bedrijvigheid, die we o.a. ook al op onze eerste avond gezien hadden, verband houdt met het jaarlijks terugkerende Bon Om Tuk (Water) Festival ... wij vonden het gezellig ... de uitbater was blij dat het lawaai na 09-11 weer voorbij was :D

Dag 18 (11-11): Vanochtend stond onze wekker op 04.30 uur ... jazeker, je leest het goed: half 5!!! Maar ... dat alles met een goede reden, nl. een bezoek aan het tempelcomplex rondom Angkor ... te beginnen met een bezoek aan Angkor Wat bij zonsopkomst. Met de slaap nog in onze ogen stappen we rond 05.00 uur in een Túk-Túk met chauffeur, die ons voor het luttele bedrag van USD 15 de hele dag zal rondrijden ... super geregeld toch?

Na een kleine 20 minuten rijden stoppen we bij de ticket booth, waar we voor USD 20 p.p. een dagpas krijgen uitgereikt, met daarop ons eigen portret ... wow, dat het nog wel heel erg vroeg is, is daar duidelijk op terug te zien ... ben zelf niet al te fotogeniek, maar nu word ik zelf bijna bang van m'n eigen tronie haha!

Even later worden we keurig - tezamen met nog een kleine 500 (?? ... het waren er in ieder geval veul) andere toeristen afgezet bij de brug, die naar Angkor Wat leidt ... in het begin is het nog behoorlijk donker, maar al gauw kleurt de lucht geleidelijk aan lichter en ontwaren we de contouren van het grootse bouwwerk, wat voor ons ligt. Helaas is het die ochtend ietwat bewolkt en is er niet echt sprake van een mooie zonsopkomst, zoals je die in de perfecte filmopnames terug ziet komen, maar we zullen het er toch mee moeten doen, want we zijn er alleen vandaag ;) ... sta je daar te zoeken naar een mooie spot, om DE perfecte foto te maken, horen we ineens onze namen roepen ... zo grappig, komen we daar ineens de meiden van de Gibbon Experience / tocht met slow boat weer tegen ... backpackers onder elkaar, gezellig!

Na Angkor Wat uitvoerig en vanuit alle hoeken en gaten op foto vastgelegd te hebben ... incl. 2 aapjes, waarvan er 1 duidelijk zin had en de ander niet (subtiel duidelijk gemaakt door een 'smack in tha face') was het rond 07.00 uur tijd voor ontbijt. Wij allereerst doorgelopen naar een tentje, waar ze ons niet al te agressief benaderden ... toen een toch vrij eenvoudige bestelling geplaatst, dachten wij: banana pancakes & verse jus d'orange. Nou ... een behoorlijk aantal minuten later kwam er een brommertje voorgereden, met 2 draagtasjes met ieder een beker verse jus d'orange ... okay ... even later kwam er van de andere kant iemand met een tros bananen aangerend ... ik bedoel maar: hoe vers wil je het hebben haha!

Onder het wachten op het ontbijt zag ik trouwens vanuit m'n ooghoek een oud Omaatje in een wikkelrok op haar gemak langs het water neer hurken, om vervolgens enkele minuten later met een opgeluchte uitdrukking op haar gezicht weer op te staan en haar rok weer keurig in de plooi te zien strijken ... ndussss ... dat stukje gras zo meteen maar even mijden!! :-p

Na het ontbijt o.a. de volgende tempels bezocht: Bayon, Angkor Thom, Preah Khan, Neak Poan, Sra Srang, Terrace of Elephants, Terrace of the Leper King en Tha Prohm ... laatst genoemde is vooral ook bekend van opnames voor de film 'Tomb Raider' met o.a. Angelina Jolie.

Ondanks dat het allemaal heel mooi en ontzettend knap is, wat men zoveel jaren terug heeft weten te bewerkstelligen, imponeert het ons niet zo zeer als we eigenlijk hadden verwacht. Die verwachting van ons was vooral gebaseerd op alle foto's en artikelen, die je door de tijd hierover hebt gezien ... maar het neemt niet weg, dat het zeker de moeite waard is, om hier een dagje aan te besteden (dus mocht je toevallig een keer in de buurt zijn ... ik zeg: doen!). Misschien ben ik zelf 'verpest' omdat ik eerder al Chichén Itzá en het tempelcomplex van Borobudur heb mogen zien ;)

Mooie afsluiting van ons verblijf in Siem Reap ... morgen gaan we door naar Phnom Penh, onze volgende stop!

Tot dan maar weer ... Grtz Jozien & Arjan

• 12 November 2014 - 13:41

SukHan :

Erg leuk om jullie verhalen te lezen! Geniet van de reis en tot snel hè.

• 12 November 2014 - 14:19

Nens:

Leuk om zo op de hoogte te blijven Jos! Heb er vandaag weer een paar gelezen.... ;-)
    mooi verslag zo...
    Nu ga ik effe foto's kijken... have fun!
    x
    Nens

• 12 November 2014 - 16:47

Janneke:

Ben nu al benieuwd naar je volgende verslag! Veel plezier!
    X

• 12 November 2014 - 21:11

Bernita:

Hoi Ar & Jos, het was me weer een genoegen jullie verslag te lezen, fijne voortzetting van jullie vakantie. Xxx